AUTO KLINIKA Mariusz Białoboki
Silnik stanowi serce każdego samochodu. Aby jednak prawidłowo funkcjonowało, trzeba o nie dbać. Z reguły silniki benzynowe nie należą do problemowych, za to często usterkom ulega cały osprzęt wokół nich. Jakich awarii możesz się spodziewać? I co zrobić, gdy już się przydarzą?
Problem z wtryskiem paliwa
W benzynowych silnikach z czasem ulegać awarii mogą bezpośrednie wtryskiwacze paliwa oraz pompa wysokiego ciśnienia, która je obsługuje. Koszt ich wymiany jest spory, dlatego trzeba liczyć się z uszczupleniem portfela. Z bezpośrednim wtryskiwaczem związany jest też inny problem – kolektorze dolotowym i na zaworach często zbiera się nagar, co pogarsza osiągi silnika i może zwiększać spalanie paliwa.
Łańcuch rozrządu do wymiany
Silniki turbodoładowane wymagają zastosowania specjalnych łańcuchów rozrządu, które ponoszą bardzo duże obciążenia. Niestety konsekwencją jest ich rozciąganie, a co za tym idzie – wymiana. I nie wystarczy tylko kupno nowego łańcucha… Do kosztów musisz doliczyć napinacz hydrauliczny, kółko rozrządu, prowadnice i niejednokrotnie wariator faz rozrządu. Podsumowując, wychodzi naprawdę duża suma.
Kłopoty z elektroniką
Niestety, elektronika często daje o sobie znać w przypadku silników benzynowych. Awarii mogą ulec m.in. czujniki położenia wału korbowego, położenia wałków rozrządu, spalania stukowego, masy powietrza zwanego powszechnie przepływomierzem oraz sondy lambda. Jak rozpoznać problem? Najczęściej zapala się kontrolka silnika. Poza tym możesz zauważyć wyraźny spadek mocy, czy większe spalanie. Najczęściej usterka jest spowodowana eksploatacją i nie ma się na to większego wpływu. Trzeba po prostu wymienić czujnik – całe szczęście, nie kosztuje to dużo.
Jeśli masz problem z rozruchem lub silnik działa nierównomiernie, usterce mógł ulec jego sterownik. Przyczyn może być wiele – wady konstrukcyjne, założenie w samochodzie instalacji gazowej, czy zwyczajne zużycie. Tutaj także niewiele da naprawa – z reguły potrzebny jest nowy sterownik.
Nagar – największy wróg
Posiadacze silnika z bezpośrednim wtryskiem często narzekają na nagar, czyli niedopalone cząsteczki benzyny i oleju silnikowego, które odkładają się na zaworach i w głowicy, co znacznie zmniejsza osiągi auta. Jeśli zlekceważysz problem lub zareagujesz zbyt późno, może dojść do całkowitego zniszczenia silnika. Czym spowodowany jest ten problem? Przyczyn może być wiele, jednak najczęściej jest to paliwo niskiej jakości lub źle dobrany olej silnikowy.
Zużyte cewki zapłonowe
Po kilku latach eksploatacji cewki zapłonowe z reguły odmawiają posłuszeństwa. Koszt wymiany nie jest wielki i oscyluje w granicach ok. 300zł. Wymiana raz na kilka lat nie powinna być więc zbyt odczuwalna dla naszych portfeli.
Downsizing
Niestety jednostki z downsizingiem skracają żywotność silnika, ponieważ są bardziej skomplikowane technicznie. Co to ma wspólnego z awarią? Wytłumaczenie jest banalnie proste – im więcej elementów, tym większe prawdopodobieństwo, że któryś z nich zawiedzie.
Designed by Agnieszka Przychodzka